Digitalisaatio tuo mukanaan uusia mahdollisuuksia, kunhan vain osaamme ja uskallamme niihin tarttua. Asukasviestintä isännöintialalla on jatkuva keskustelun aihe, yleensä enemmän negatiivisessa kuin positiivisessa mielessä. Syynä ei varmastikaan ole se, että isännöitsijä ei koe viestintää tärkeäksi, vaan enemmänkin muiden työtehtävien määrä. Viestintä jää helposti ns. pakollisten töiden jalkoihin.

Yksi tapa nostaa tasoa on tehdä viestinnästä helpompaa – sekä isännöitsijälle että vastaanottajalle.

Tämän päivän työvälineet mahdollistavat nopean ja helpon viestimisen eri kohderyhmille, eikä kaikkea edes tarvitse tehdä itse. Esimerkkinä mainittakoon Isännöintiliiton tuottamat asukasviestinnän ratkaisut, jotka ovat saatavissa myös Hausvise-isännöintijärjestelmään. Mutta jotain pitää itsekin tehdä. Viestinnän on oltava luonteva osa asiakaspalvelua ja siinä tulee huomioida eri kohderyhmät: hallitus, osakkaat, asukkaat ja muut sidosryhmät. Yhteinen nimittäjä näille kaikille ryhmille on tottuminen digitaaliseen viestintään. Olemmeko valmiita astumaan uuteen aikakauteen, jossa mobiili ja digitaalinen viestintä on oletusarvo?

Viestimisen pitää olla helppoa

Vastikään Helsingin Sanomissa nostettiin esille isännöintitoimistojen asukasviestinnän matala taso. Yksi tapa nostaa tasoa on tehdä viestinnästä helpompaa – sekä isännöitsijälle että vastaanottajalle. Parasta olisi, että viestintään käytettävä järjestelmä on yhteydessä siihen järjestelmään, jossa tietokin on. Toteuttamalla viestintä suoraan isännöintijärjestelmästä mahdollistetaan tehokas kaksisuuntainen viestintä eri osapuolten välillä. Näin jätetään turhia työvaiheita välistä ja tiedot eivät vääristy matkatessaan järjestelmästä toiseen.

Kaikkia ei heti saada digiviestinnän äärelle. Mutta jos käytämme energiastamme valtaosan sen miettimiseen, miten saamme hitaammin syttyvän väen mukaan, emme valitettavasti pääse puusta pitkälle tässäkään asiassa. Mitä jos keskittäisimme energiamme asiakaskunnan enemmistöön, joka odottaa digitaalista, nopeaa, vaivatonta, kaksisuuntaista ja ajankohtaista asumisviestintää mobiililaitteilla samalla tavalla kuin muillakin elämän alueilla? Silloin voimme jo saada muutosta aikaiseksi.

Asukasviestintä ei varmasti muutu hetkessä, mutta paljon alalla on jo tapahtunut. Aiheesta ei koskaan puhuta liikaa – tässä virrassa Hausvise haluaa olla edelläkävijä!

Kirjoittaja on Minna Halonen, Festum Software Oy:n toimitusjohtaja. Isännöintijärjestelmä Hausvise on Festumin Isännöinnin uuden ajan ohjelmisto.